Jon Lord
2009.03.20. 16:18
A Hard Rock Magazin beszmolja a fellpsekrl
MyLORD, hdolidd lettnk! : Jon Lord, 2009. 03.04. Mpa, 03.05. Millenris Tetrum
Hard Rock Magazin | 2009-03-20 14:55

Amikor tavaly v vgn megtudtam, hogy kedves bartunknak Bogdannak, a Livesound koncertszervezjnek sikerlt konfirmlnia a Jon Lord koncertet, nem akartam hinni a fleimnek. Szinte elkpzelhetetlen volt szmomra hogy lthatom s hallhatom azt a mvszt, akinek sajtos billentyfutamai oly nagy hatssal voltak rm – a mra mr a paragrafusok rnykba szorult - versenyzongorista plyafutsom alatt, s akinek „mly bbor” jtka desapm jvoltbl mr a jrkban pelenkatncra ksztetett...

Az els tallkozs... (mrcius 4. Mvszetek Palotja)
...Az emberek nyzsgen risi „hangyabolyhoz” volt mr hasonlatos a Mvszetek Palotja, amikor a budapesti kzlekeds s parkols izgalmain tljutva vgre megrkeztnk oda. Nmi ttova keresglst kveten elfoglaltuk helyeinket, hogy aztn annl nagyobb nyugalommal adhassuk t magunkat a csodnak, amire nem is kellett sokat vrni…

Este nyolc ra utn pr perccel az budai Danubia Szimfonikus Zenekar tolmcsolsban felcsendlt Jon LordConcerto for Group and Orchestra. A londoni Royal Albert Hallban idn negyven ve! bemutatott m nemcsak a Deep Purple s Jon Lord
A hegedk s csellk kezdeti halk morajlst egyre erteljesebb crescendo rvn fortissimo-n felvlt nagyzenekari bevezett kveten Jon Lord s a magyar Deep Purple Cover Band, a Cry Free gy jtszotta a f zenei tmt felvltva a szimfonikus zenekarral, hogy a zenei krdezz-felelek kisvrtatva a szlistk s a zenekar sznpadi versengsbe csapott t. munkssgnak legels, egyben taln legambicizusabb munkja, a munkssgnak volt mrfldkve, hanem egyttal az jkori zenetrtnetnek is ez volt az els olyan vllalkozsa, amikor a rock illetve komoly zent egy szimfonikus s egy rockzenekar hzastsval prbltk meg egyesteni, teszem hozz akkora sikerrel, hogy azta sem tudta igazn tlszrnyalni senki.

Nem is brta ezt a zenei feszltsget lve elviselni a mester, llva zzta a hammondra azokat a futamokat, amiknek rockosan „ordt” szavra lgy knnyedsggel vlaszolt a gynyr lengyel musical nekesn Kasia Laska, s karcolt oda hangjval Steve Balsamo angol nekes. Igen, csak odakarcolt, mert ugyan egy kivtelesen tehetsges s tisztn nekl nekest ismerhettnk meg Balsamo szemlyben, hangja inkbb alkalmas musicalek neklsre, mintsem annak az ernek a kzvettsre, ami a rock zene kntsbe ltztetve hivatott tkrzni a hatvanas s hetvenes vek forduljn l lzad, buja ifjsg harct a „szimfonikusan” konzervatv korosztly ellen.
Annyira elmerltem ebbli gondolataimban, hogy szre sem vettem, ahogyan Jon Lord, a Cry Free s a zenekar versengse tfordult a komolyzenei nyelven sinfonia concertante-ra emlkeztet olyan egyttmkdsbe, melynl ugyan a hammond orgona Lordos mennydrgsei mr elltek, de a billentyjtk dominancija mg mindig a felsznen maradt.

Ehhez az energival teli billentyjtkhoz biztostott a Danubia Rcz Mrton veznyletvel egy sr szvs, fstl gyantktl s forte-vonsoktl mentes, de tartssal teli alfestst. Szinte hallhat volt, amennyire magnak rezte a Danubia zenekar a Concerto „sznpadra lltsnak” feladatt, hogy a zenszek milyen oldottan, csak a zenre rhangoldva jtszottak, ahogy egytt llegeztek Lorddal s a Cry Free-vel. Tetszett is Lord mesternek a zenekar jtka; dbbenetes volt ltni, ahogyan egytt hullmozott, rezdlt Lord minden egyes arcizma a zenszek ltal letre keltett dallamokkal, ahogyan mosollyal nyugtzta az ltala tbb vtizede megfogalmazott gondolatok dallamtesteinek megszletst.
Olyan rmzenls volt ez, mely gy hmplygtt t a Concerto harmadik ttelbe pergs s feszes tempt diktlva, hogy mg a Cry Free dobosnak, Tatai Tamsnak az egybknt kivl dobszlja sem tudta feltartztatni a trombitk erteljes fanfrja mellett a katarzis fel robog zenei sodrst. Jon Lord hammond-jtka s a Cry FreeLord sem brt magval; hol felllva, hol ugyanazzal a lendlettel a zongoraszkre visszahuppanva, tenyernek a hammond klaviatrjn val tbbszri oda-vissza hzogatsval elrt tipikus hammond-hangzst „bgetve” tette nyilvnvalv, hogy maga is egy katarzis-lmny rszese. ltal megtestestett rocklmny egy igazi zenekari „Concerto”-ban olddott fel, hogy megkapjuk a rock- s a nagyzenekari hangzs egy igen kivteles elegyt. Ekkor mr

risi tapsvihart, majd egy negyed rs pihent kveten trt vissza Lord a koncert msodik rszre, hogy pillanatnyi betekintst nyerhessnk bels vilgba, rzseibe a Pictures of Home cm, 1972-ben komponlt mvn keresztl. Bnatomra ez volt az est folyamn az egyetlen dal, melyben a Cry Free nekese, Scholtz AttilaSteve Balsamo-nl marknsabb s rockosabb nekhangjt. Persze rlk, hogy egyltaln hallhattam t Lord Maiorral egy sznpadon, de biztos vagyok benne, hogy Attila hangja hvebben tkrzte volna az este folyamn elhangzott dalokban izz rockos, lzad vonalat, mint ahogyan az Balsamo hangjn keresztl eljutott a nagyrdemhz. Nem hagyhatom ki, hogy megemltsem Lee Olivr nevt is, akinek e dalban tapasztalt gitrjtka azt hiszem, a ktelkedk szmra is egyrtelmv tette, hogy joggal jtszott a Mesterrel egy sznpadon. megcsillogtathatta a mr emltett

Mg a One from the Meadow cm dallal Kasia Laska nekesn brsonyosan lgy hangjnak s Jon LordSarabande album cmad dalval a mr gykereken szrba szkkent latinos dallamok bujasgba utazhatott a nagyrdem, Lordnak a flamenco tncosok cipinek kopogst megidz kattog, pattog billentyjtka s a Danubia zenekar keletiesen fszeres zenei alfestse mellett.
Tkletes kivezets volt ebbl az erotikus tlftttsgbl a Lord gynyren pontos zongorajtkt a gordonka lelsbe bjtat Pictured Within Steve Balsamo eladsban, amely a sajt dallamon s szvegen keresztl taln a leghebben tkrzte Lordnak a vilggal kapcsolatos gondolatait, rzseit. csilingelen vidm zongorajtknak szrnyn a napsttte mezk szikrz varzsba replhetett a kznsg, addig a

A The Telemann Experiment, csrghangszerek izg-mozg kerregsvel alfestett pattog zongorajtkt az elveszts fj szomorsga fojtotta a csell mly srsba a Kasia Laska ltal eladott Wait While cm dalban.
A kimert fjdalom utn szinte kvethetetlen volt szmomra az az les vlts, ahogy Lord visszapattant a hammond-orgona mell, hogy Lee Olivr gitrszljnak, Scholtz Attila afrikai tncokat idz kongzsnak ksretben, valamint a Danubia Szimfonikus Zenekar kzremkdse mellett a koncert zr „akkordjaknt” eljtssza a teremben jra derlt zenei hangulatot varzsol Gigue cm opuszt a Sarabande albumrl.
Lerhatatlanul emelkedett hangulat, valami olyan szinte rm, „szerelmes” bizsergs uralkodott a Mvszetek Palotjban, amit azt hiszem, hogy mg sohasem ltem t. Az egsz kznsg, a karzatokban, pholyokban lk, mind fellltak s gy nnepeltk, tapsoltk Jon Lordot, ezt a szmomra vgtelenl szimpatikus embert. A radsban a mr-mr fokozhatatlannak tn hangulatot a Bartk: Romn npi tncok cm mve ltal ihletett, oboval megbolondtott keleties z Bourree fokozta, a Sarabande albumrl. Az estre azonban az 1969-es Child in Time nagyzenekari, Lee Olivr lvezetes szljval, Steve Balsamo Ian Gillani regisztereket megkzelt s Kasia Laska nekvel megtmogatott eladsval fszerezett s Jon Lord utnozhatatlanul virtuz hammond-jtkval eljtszott fzis vltozata tette fel a koront.
Azt hiszem, hogy ezen az estn egy csodt ltem t s taln nem n vagyok az egyetlen, aki gy rzek. Remnykedem benne, hogy mg egyszer rszesv vlhatok ennek a fldntli rzsnek, mert informciim szerint a hammond-orgonzs Lordja, Jon olyan jl rezte magt kis haznkban, hogy a jvben jfent meg kvnja rvendeztetni a magyar zenerajongk kznsgt.
Szcske
Msnap, ms helyen.. (mrcius 5. Millenris Tetrum)

Kptelen lettem volna kihagyni a msodik estt! Mr az els elads eltt elhatroztam, hogy a valsznstheten kprzatos lmnyadag, s a kt koncert esetleges klnbsgeinek felmrse okn bejelentkezem az ismtlsre is. A Millenris Tetrumban lezajlott este zeneileg ugyan azt a varzslatot hozta, melyet Szcske kollegina mr a fentiekben alaposan kiveszett, ezrt most inkbb azokra az eltrsekre hvnm fel a figyelmet, melyek a krlmnyek klnbzsgnek voltak betudhatak.
rezhet volt a zenszeken az elz este fergeteges sikere. Ruhzatukban s viselkedskben is lazbban, tbb mosollyal az arcukon jtszottak. Az elads sznvonala tkletesen megegyezett a Mpban lezajlottval, taln a hangzs volt egy rnyalatnyit „halovnyabb”, de gy gondolom, ez egyrtelmen annak volt ksznhet, hogy a Mvszetek Palotja vilgszinten is elismert akusztikjt lehetetlen egy msik helysznen rekonstrulni. Ettl fggetlenl, - fknt ltva az elz koncertrl lemaradt Pearl kollga srn beprsod szemldkt – hibtlannak, zsenilisnak volt mondhat a repeta is. Minden tkletes lett volna, ha nem jelenik meg az a frnya emberi tnyez s nem „foglal helyet a sorok kztt”. Sajnos megtette…Mr a Concerto legelejn, amikor szpen fokozatosan lpnek be a hangszerek, szisszent mgttnk egy srs doboz, majd hamarosan elkezdett zrgni egy nylon zacsk, melybl kiraml szaganyag alapjn egyrtelm volt, hogy valamilyen hssal tlttt pkstemny „gondolta gy”, Jon Lord remekmve a legmegfelelbb alkalom arra, hogy megismerje a nagyvilgot. A „nyzsi” s a „mik lesz mn vge ennek a bazsevlsnak” tartalm trsalgs tovbbra is megmaradt, st a tapintatlansg odig fokozdott, hogy egy njellt, minden ritmusrzk hjn lv „dobos”, kezvel trdn kalimplva, lbval pedig folyamatosan szksorunkat rugdosva jelezte, hogy most „lmnyben van”, s gy feljogostva rzi magt arra, hogy az eltte l 20-30 ember szrakozst megprblja elrontani. Termszetesen nem azt vrom el, hogy mindenki vigyzz lsben nzzen vgig egy koncertet, - mi sem ezt tettk, - de azt egy ilyen elads lvezete kzben figyelembe kne venni, hogy itt nem egy rock koncertrl, hanem egy annl sokkal komplexebb zenei lmnyrl van sz, melynek lvezett nagyban befolysolhatja, hogy a nz, hallgat milyen zajokra s zavar tnyezkre knytelen odafigyelni. Mindent sszevetve egyrtelmv vlt szmomra, hogy ez a produkci Budapesten csak a Mvszetek Palotjban tud kiteljesedni, ahol a m s a hely klcsnhatsa rvn a kznsg is fel tud nni a feladathoz s az esemnynek, de fknt nztrsainak is meg tudja adni a kell tiszteletet.
Kvnom minden kedves olvasnknak, hogy a kvetkez alkalommal legyen mdja tallkozni ezzel a csodlatos eladssal!
Briny
Kpek: Pearl 69, Briny
Ksznet ezrt a kivteles lmnyrt a LiveSoundnak!

(A Hard Rock Magazin engedlyvel)
|